Wat is Gamification?

Zurmo gamification badge

Gamification is een term die steeds vaker opduikt. Ook Zurmo CRM gebruikt gamification, namelijk om de betrokkenheid van de gebruikers te vergroten. Maar wat is gamification eigenlijk?

50 procent van de internetpopulatie speelt games. Onder jongeren is dit percentage nog veel hoger; hier zit bijna 100 procent regelmatig achter de gameconsole of een online game. Het enorme succes van de game-industrie heeft een ontwikkeling in gang gezet die bekend staat als gamification.

Gamification kent vele vormen

Gamification is een paraplubegrip voor het fenomeen waarbij speltechnieken worden toegepast in ‘serieuze’ producten om de betrokkenheid van klanten en medewerkers te vergroten. Gamification kent daarbij vele vormen.

Een van de bekendste voorbeelden is natuurlijk Foursquare waarmee deelnemers badges kunnen winnen door met hun mobieltje ergens in te checken. Degene met de meeste badges wordt benoemd tot ‘Mayor’ van de locatie. Waar Foursquare echter een opzichzelfstaande toepassing is van gamification is de integratie met bestaande merken en producten inmiddels in volle gang.

Een goed voorbeeld van een succesvolle toepassing hiervan is Nikeplus.com. Dit is de online omgeving van Nike waarmee hardlopers hun sportieven prestaties kunnen bijhouden en delen met hun vrienden via social media. Inmiddels is dit platform uitgegroeid tot een community met ruim 10 miljoen gebruikers!

Gamification is geen gimmick

Het voorbeeld van Nike maakt wel duidelijk dat gamification de kinderschoenen al enige tijd is ontgroeid. Het is een serieuze tool geworden om zakelijke doelen te bereiken door mensen te motiveren met slimme systemen.

Gamification zien we daarom ook sterk terug in de software-industrie waar ontwikkelaars spelelementen integreren in hun producten, met als belangrijkste doel om het gebruiksgemak van hun software te verbeteren en daarmee de acceptatiesnelheid te verhogen.

Ook Zurmo CRM houdt zich volop bezig met het ontwikkelen van gamification voor haar producten. Een ‘gamified CRM’ systeem leek drie jaar geleden nog ondenkbaar maar is nu werkelijkheid. Zo kunnen gebruikers van Zurmo CRM missies en doelstellingen formuleren om punten te verdienen, badges te verzamelen en de vriendschappelijke concurrentie aan te gaan met hun collega’s waardoor de motivatie toeneemt.

Geplaatst in Blog, Gamification