SEO voor afbeeldingen

Gepubliceerd op Gecategoriseerd als SEO

Om te zorgen dat Google de inhoud van afbeeldingen op een website begrijpt, moet dat met tekst worden duidelijk gemaakt. Zoals uitgelegd in het artikel Hoe Google uw website leest, begrijpt een zoekmachine alleen de tekst op een website. Afbeeldingen kunnen niet worden geïnterpreteerd.

Toch is het handig als de afbeeldingen die in een website worden gebruikt herkenbaar zijn voor zoekmachines. En omdat zij de afbeeldingen niet ‘begrijpen’ moeten wij de zoekmachines duidelijk maken wat de afbeeldingen voorstellen. Dat kan met de attributen ALT en TITLE.

Afbeeldingen optimaliseren voor zoekmachines

Een belangrijke zoekfunctionaliteit van Google zijn de afbeeldingen. Hoe zorg je ervoor dat Google weet waar de afbeeldingen op uw website over gaan? Door het te vertellen!

In HTML heeft de code voor een afbeelding onder andere de elementen img, src, alt en title. Daarnaast zijn er vaak nog elementen die met de opmaak te maken hebben zoals class.

IMG maakt duidelijk dat het om een afbeelding gaat, SRC vertelt waar het bestand is opgeslagen en extensies als .jpg vertellen om wat voor type bestand het gaat. De attributen ALT en een TITLE worden gebruikt voor de beschrijving van de afbeelding en zijn dus uit het oogpunt van SEO zeer belangrijk.

SEO voor afbeeldingen kan het bezoek aan uw website vergroten.

ALT en TITLE bij afbeeldingen

ALT staat voor ALTERNATE. Het is een alternatief voor de afbeelding. Een enkele browser kan geen afbeeldingen laten zien en toont dan de informatie van het ALT attribuut. Ook als er iets mis is met het plaatje verschijnt de ALT tekst in beeld. Verder zijn er browsers voor blinden en slechtzienden die websites voorlezen en de ALT tekst gebruiken als er een afbeelding staat.

De ALT tekst is dus een belangrijk middel om bezoekers van informatie te voorzien over een afbeelding.

Ook voor Google is deze informatie van belang. Google kan de afbeelding immers niet interpreteren en heeft dus informatie nodig over wat er op de afbeelding te zien is. Het ALT element vertelt dat aan Google.

Het TITLE atttribuut is er om additionele informatie over een element zoals een afbeelding te vertellen. Het is dus bedoeld om extra informatie over bijvoorbeeld een foto te vermelden. Ook het TITLE attribuut kan goed worden gebruikt om gebruikers en zoekmachines te vertellen waar de afbeelding over gaat.

ALT of TITLE gebruiken bij afbeeldingen?

In een artikel op het webmasters blog van Google vermelden zij het volgende over de keuze tussen ALT en TITLE.

As the Googlebot does not see the images directly, we generally concentrate on the information provided in the “alt” attribute. Feel free to supplement the “alt” attribute with “title” and other attributes if they provide value to your users!

Google stelt dus dat zij zich in principe concentreren op de tekst in het ALT attribuut maar dat je ook het TITLE attribuut kunt gebruiken. En zoals altijd het advies: bedenk wat goed is voor de bezoekers van de website!

Zorg er dus voor dat bij elke afbeelding op uw website in elk geval het ALT attribuut is ingevuld en maak optioneel ook gebruik van het TITLE attribuut.

Wat zet je in het ALT en TITLE attribuut bij afbeeldingen?

Het is dus belangrijk om het ALT attribuut te gebruiken bij elke afbeelding op een website. Zo krijgen bezoekers en zoekmachines informatie over de inhoud van de afbeelding.

Hoe bepaal je nu welke tekst je opneemt bij ALT? Ik zou adviseren de ALT tekst simpel te houden en vooral beschrijvend. Neem hooguit 1 keer een keyword op in de ALT tekst en dan nog alleen als het ook echt te maken heeft met de afbeelding. Gebruik het niet voor keyword stuffing en gebruik maximaal zo’n 12 woorden.

Naast het ALT attribuut kijkt Google ook naar de tekst op de pagina waar de afbeelding staat om de inhoud ervan te bepalen. Maar om het Google zo makkelijk mogelijk te maken en zo de kansen op een hoge positie te verhogen, is het belangrijk om een goede beschrijvende tekst in het ALT attribuut bij elke afbeelding op de website te zetten.

Tot slot nog een opmerking over de bestandsgrootte van de afbeelding. Snelheid van de website is een belangrijke factor voor Google bij het beoordelen en ranken van uw website. Zorg er dus altijd voor dat plaatjes niet te groot zijn in Kb’s en het laden van de pagina niet vertragen. Gebruik eventueel een online tool als Pixlr om het bestand kleiner op te slaan. Houd als vuistregel maximaal 100Kb per afbeelding aan.

Meer weten over SEO en het vergroten van bezoekersaantallen naar uw website?

Home » SEO » SEO voor afbeeldingen